DİŞETİ HASTALIKLARI HAKKINDA BİLMEK İSTEDİKLERİNİZ.

Periodontal hastalıklar (Dişeti hastalıkları), her dört kişiden üçünü yaşamının bir döneminde etkileyerek dişlerin kaybına yol açar. Dişeti hastalığı erken teşhis edilirse başarılı bir şekilde tedavi edilir.

Dişeti hastalıklarının tedavisi ve korunma sağlığımız açısından çok önemlidir. Doğal dişlerinizi koruduğunuz sürece gıdaları daha rahat çiğneyebilir ve daha iyi sindirilmesini sağlayabilirsiniz. İyi bir görünüm ve kendinizi iyi hissetmek için, doğal ağız ve diş yapınıza özen göstermelisiniz.

Dişeti hastalığı nedir ?

Dişin etrafındaki destek dokularını ve dişetlerini etkileyen hastalıklara dişeti hastalıkları adı verilir. Dişeti hastalıkların ilk safhası olan gingivitis' te dişetleri kızarır, şişer ve kolayca kanar. Hastalığın bu dönemi fazla sıkıntılı olmamaktadır fakat gerekli tedavi yapılmadığı taktirde, dişleri çevreleyen kemik dokusunda geri dönüşü olamayan kayıplar ortaya çıkar ve periodontitis gelişebilir. Periodontitis dişeti hastalığının ilerlemiş safhasıdır. Dişlerin ağız içinde durmasını sağlayan kemik ve destek dokular harap olur. Dişlerin etrafındaki kemik kaybı ile cep adı verilen boşluklar oluşur. Hastalık ilerledikçe dişler sallanmaya başlar ve sonuçta dişin çekilmesi gündeme gelir.

Dişeti hastalıklarının belirtileri nelerdir ?

Dişeti hastalıklarının nedenleri nelerdir ?
    Dişeti hastalıklarının ana nedeni, dişlerin üzerinde oluşan genellikle sarımsı-gri renkli organik eklenti olan bakteri plağıdır. Sağlıklı bir ağız için esas olan, dişlerin üzerinde oluşan bakteri plağının günlük temizliklerle ortamdan uzaklaştırılmasıdır. Bakteri plağı kaldırılmazsa sertleşir ve diş taşı ya da tartar olarak isimlendirilen birikintiler oluşur. Plaktaki bakteriler tarafından üretilen zararlı maddeler dişetlerine zarar verir, dişlerin etrafındaki destek dokuları yıkıma uğratır, dişetleri dişlerden uzaklaşır, oluşan boşluklarda daha fazla bakteriye barınmak için yer açılmış olur. Dişeti hastalığı ilerledikçe boşluklar daha da artar dişlerin kökleri açığa çıkar, Bu kez bakteri plağı açığa çıkan kök yüzeylerine yapışır, zamanla dişlerin kemik desteği tamamen yok olur ve tedavi edilmemiş dişler sallanmaya başlar ve sonunda çekilir.

Dişeti Hastalıklarına neden olan diğer unsurlar nelerdir ?
    Beslenme biçimi ve tütün kullanımı ağız sağlığını etkiler. Besleyici değeri düşük bir beslenme , vücudun hastalıklara karşı gücünü azaltır. Ayrıca stres aynı şekilde vücudu olumsuz etkiler. Lösemi, AIDS gibi vücudun savunma sistemini etkileyen hastalıklar dişetini olumsuz yönde etkiler, Şeker hastalarında da hastalık kontrol altında olmazsa dişeti hastalığı çok şiddetlidir ve tedavisi çok zordur. Hamilelik sırasındaki hormon değişimleri dişetlerini hastalığa karşı daha hassas yapar. Doğum kontrol hapları, antidepresanlar ağız sağlığını etkileyebilir.

Dişeti hastalıklarından nasıl korunulur ?
    Yaşam boyu diş fırçalama diş ipi kullanılması ve ağız gargaraları ile bakteri plağının ağızdan uzaklaştırılması gerekmektedir.
 Düzenli olarak diş doktoruna giderek kontrollerin yapılması ve gerek varsa oluşan diş taşlarının ağız ortamından uzaklaştırılması ile olur. Diş taşlarını ağızdan uzaklaştırılmasına DİŞ TAŞI TEMİZLİĞİ, dişlerdeki lekelerin çıkarılmasına POLİSAJ, dişlerin renklerinin açılarak kalıcı olarak beyazlatılmasına ise DİŞ BEYAZLATMA adı verilir.
    Diş doktorunu düzenli ziyaret ederek hastalıktan korunabilir ve dişlerinizi doğru fırçalamayı ve diş ipini hatasız kullanmayı öğrenebilirsiniz.

Dişeti hastalıklarının tedavisi nedir ?
    Dişeti hastalığının erken safhasında tedavi genellikle diş taşlarının ağızdan uzaklaştırılması, iltihaba neden olan bakterilerin ve toksik maddelerin ağızdan uzaklaştırılması ile olur. İlerlemiş vakalarda ise cerrahi müdahale gerekebilir.
Tedavilerden sonra hasta periyodik olarak diş doktoruna kontrole gelmelidir. Tedavi sonucu elde edilen başarıyı korumanın tek yolu ağız hijyeninin her zaman üst düzeyde tutulması ile olabilir.